گروه تولیدی و صنعتی پارسیان ترمز

تحت لیسانس شرکت TMD Friction آلمان

اطمینان از عملکرد ترمز دستی با قفل های پیشرفته تکستار

عملکرد ترمز دستی واضح است: ترمز دستی از حرکت ناگهانی خودرو هنگام توقف جلوگیری میکند و همچنین به حرکت خودرو در سربالایی­ها کمک می­کند. فقط زمانی صحیح عمل می کند که کاملا آزاد باشد. این موضوع بسیار مهم است زیرا اگر راننده متوجه خروج کامل اهرم ترمز دستی هنگام خروج از پارک نشده باشد ترمز دستی چرخ های عقب را کاملا آزاد نمی کند و باعث داغ شدن زیاد کفشک در محور عقب خودرو می شود که نه تنها بوی تندی ایجاد میکند بلکه باعث خرابی سیستم ترمز هم می شود. اغلب اوقات مسدود شدن قفل های پیشرفته باعث این مشکل می شوند.

ثانیا، سایش یا فرسودگی مواد در قفل های پیشرفته می­تواند مانع تماس کامل کفشک ها شود. حتی زمانی که ترمز دستی کشیده شده است به دلیل عدم فشار کافی ممکن است خودرو حرکت  کند. برخلاف ترمز دستی های برقی یا  ترمز دستی های پیستون دار ، قفل های پیشرفته از طریق فرآیندی کاملا مکانیکی نیرو را از ترمز دستی به کفشک ترمز انتقال می دهند. از ترکیب دو عملکرد این فرآیند اجرا می شود: آنها اهرم را قفل می کنند تا چرخ های عقب محکم قفل شوند، و بتوانند به عنوان یک تعدیل کننده برای جبران سایش مواد عمل کنند.

بنابراین خودروسازان توصیه می­کنند هنگام تعویض کفشک ترمز قفل پیشرفته را هم تعویض کنید. تکستار در نمونه کارهای اخیر خود 16 قفل پیشرفته را معرفی می کند که تقریبا همه کاربردهای مورد نیاز را پوشش می دهد. علاوه بر قابلیت مانور خوب، باید به کیفیت مواد این قطعه ایمنی توجه کرد زیرا تولید با مواد بی کیفیت باعث می شود ترمز دستی قادر به تحمل فشار نباشد مانند زمان هایی که خودرو در سرازیری پارک است.

قفل پیشرفته یکی از اجزای کاسه ترمز است. چنانچه ترمز دستی به عنوان یک ترمز کفشکی داخلی طراحی شده باشد خودروهایی با  ترمز دیسکی در محور عقب ممکن است تحت تاثیر همین روش قرار بگیرند. در این طراحی خرابی قفل ها موضوع بسیار رایجی است. فرسودگی لنت ترمزها و شرایط ترمز دستی تعیین کننده زمان تعویض دیسک ترمز است. بنابراین به عنوان مثال  BMW، توصیه میکند که هر 4 سال یک بار  قفل های پیشرفته را تعویض کنید.

بهترین روش برای اطمینان از عملکرد صحیح ترمز دستی زمان تعویض کفشک ها است زیرا میتوان به سادگی آنها را بررسی و تعویض کرد. برای اطمینان از استانداردهای ایمنی بالا تعمیرکاران باید همیشه از بهترین قطعات یدکی با کیفیت عالی استفاده کنند.


تمامی حقوق محفوظ میباشد
icon